Makanan ala jepun

10:21 AM

Hola again assalamualaikum
I nak update lagi tentang I masak makanan ala - jepun adalah satu set bento with salmon tp aku lupa tangkap gambar terus sumbat dalam mulut licin sudah tapi yang tinggal onigiri salmon ngan cawanmushi -
Cara nak sediakan nasinya aku tak beli beras sumo o beras jepun sebab tak beli haritu so aku pakai beras biasa je
Nasi jepun ni punya resepi aku main letak letak je asal pun rasa cam nasi jepun ,  so bahannya :
-Cuka epal
-Beras jepun ( tp aku pakai beras biasa je)
-habastus sauda o biji itam
-Minyak zaitun
-Garam
Cara aku masak,  aku ambil 2 cawan beras biasa,  basuh mcm biasa terus aku campur semua bahan-bahan tadi and kacau sampai rasa mcm dah sebati,  lepas tu aku masak macam biasa. 
Yang onigiri tu aku campur salmon hancur ngan kewpie mayonis aku buat bentuk segitiga.
Ikan salmon aku deepfried dengan minyak olive and kicap.  Lepaa tu dah masak hidang mcm biasa . 
Cawanmushii tu aku pecahkan 2 biji telur gaul sampai bercampur putih dan kuning tu kemudian masukkan dalam air yang dah diletak perasa guna kiub pati ayam,  sebelum masukkan dalam cawanyang cantik2 tu masukkan dulu ayam o cendawan ikut citarasa sendiri dalam cawan tu lepas tu tuang yang telur bercampur air dalam cawan tu. Lepas tu kukus seperti biasa.  Tadaa dah siap!  Enjoy! 

You Might Also Like

0 comments

🌸Blog Followers🌸