Kelas Makeup Professional dengan Harga Mampu Untuk Disertai oleh Newbie.

3:38 PM

Hi you alls, baru-baru ni I update kan dalam socmed I, macam mana I yang muka biasa-biasa je berubah menjadi seperti retis. Haha. Baru-baru ni I ada join kelas makeup Onie Yusuf dan Nadia Zainol dimana kitaorang yang datang dapat belajar makeup natural dan juga cara nak create half moon cut crease. Kelas we all berjalan secara langsung di ZulaikhaZulkifliHQ Bandar Baru Bangi.

Sebenarnya kelas makeup yang we all attended ni FULL OF SURPRISES dan disertai oleh beberapa orang bloggers yang I kenal. Kelas makeup yang I pergi ni sangat selesa dan mempunyai pengcahayaan yang baik so memang nampak macam kat studiolah hasilnya.

Mula-mula kami semua diajar teknik untuk makeup natural which is sesuailah untuk pergi kelas ke, pergi dating ke, malahan kalau makeup natural macam ni pun sesuai gak untuk makeup nikah bagi yang ingin tema natural tu kan.

First Slot ialah Makeup dari I am Nadia Zainol. Nadia ialah seorang Freelance makeup artist pelajar kepada Mya Syamra dan juga Mimie Roslan.

Makeup Natural

Nadia Zainol menerangkan teknik Natural Makeup
Sebelum memulakan makeup pada wajah, muka kena lah diprep dahulu dengan semburan seperti (evient atau pun mist) pada wajah tujuannya adalah untuk bagi kulit muka lebih relax dan liang pori lebih halus, lepas tu guna serum dan moisturizer untuk perbaiki masalah garisan halus. Next pakaikan primer untuk lindungi kulit dari bahan kimia makeup yang akan dipakai pada kulit.


Juru mekap Nadia mulakan dengan membentuk kening model dulu sebab better bentukkan bahagian kening sebab dalam kereta nanti kalau nak cepat susah nanti bersepah kening tu haha, dalam kereta leh tempek-tempek je foundation. Tips, jangan guna eyebrow liner yang gelap gunakan warna brown ke dark brown baru nampak wajah muka macam hidup sikit.

Contoh Produk yang digunakan untuk PREP wajah

Vitamin C Serum dari Annona Memang disarankan guna dalam kelas makeup kali ni



Lepas tu bahagian lebam bawah mata menggunakan color correction, color correction ni ada beberapa warna, merah oren hijau dan macam-macam warna.  Untuk yang mengalami masalah lebam teruk pada bawah mata, watna CC yang sesuai adalah warna merah tapi kalau boleh apply mengikut saiz lebam tu je, haha, untuk kulit Asean macam we all, warna CC yang sesuai adalah oren.

Color Correction dari PRO CONCEAL

Lepas tu pemilihan bedak asas juga penting, cara nak apply bedak asas pun kena ada teknik yang betul. Sapu pada wajah kemudian gunakan blending sponge, nampak lebih rata dan sekata. Guna berus yang kembang untuk dab kan loose powder, guna teknik dab instead yang jenis tarik tarik tu sebab nak kasi bedak stay on place. ( tips : berus kembang untuk blend, berus tak kembang untuk apply produk pada wajah )

Tadaaa cantikkan makeup Natural by I am Nadia Zainol ni

Teknik Contouring dan highlighting, yang ni part I paling suka sebab yang ni boleh buat wajah yang kembang nampak lebih tirus. Selalunya teknik ni perlukan 2 warna, coklat dan putih, paling bagus kalau produk contouring dan highlighting ni ada shimmering sikit. Teknik contouring ni dari bahagian telinga ditarik sampai ke bahagian hujung bibir, cara sapuan mestilah kena tarik secara selang jangan pakai macam blusher.

Bahagian hidung dishading dimana bahagian nose bridge tu pakai warna yang lebih cerah.

Pemilihan warna lipstick juga menepati natural makeup ni. Makeup diakhiri dengan semburan mist evient pada wajah untuk makeup stay on place, nampak lebih lembab dan dapat mencegah cakey.


Half Moon Cut Crease

Yang ni adalah teknik paling mencabar untuk yang newbie, I pun tak reti buat half moon cut crease ni, usually I tempek-tempek je eyeshadow dekat atas kelopak mata I, haha. Tapi thanks to jurumekap Onie Yusuf share teknik ni pada we all, trust me lepas kelas ni I rasa seronok je nak buat half moon cut crease ni tau.

Serba sedikit mengenai Onie Yusuf, Onie ni adalah seorang pelajar Makeup Alha Alfa, Ezal Elizan, Huda Mohd dan juga Watiey Abdullah dan telah menjadi seorang MUA/Mak Adam juga seorang ibu.



Macam biasa wajah model di prep terlebih dahulu untuk makeup stay long lasting.


Wajah model kemudian disapu dengan bedak asas dan loose powder sebab makeup kali ni lebih fokus pada bahagian mata.


Model kali ni mempunyai bentuk kening terangkat jadi senang dah untuk dibentuk, hehe.


Teknik Half Moon Cut Crease, slot ni kena bagi tumpuan walaupun waktu tu masing-masing dah sarat dengan tips dan teknik makeup sampai mengantuk-ngantuk tapi yang ni I fokus sebab teknik ni lah paling mahal tau, tahu tak teknik makeup yang macam ni dah boleh cecah almost RM400 !

Mula-mula kena letak primer dan blend primer tu dengan jari sebab nak kasi eyeshadow nanti lebih vibrant dan stay on place.

Warna eyeshadow yang paling cerah ( utih/natural) disapu terlebih dahulu sekitar kawasan kelopak mata dari atas garisan mata hinggalah bawah bulu kening.

Contoh Eye diagram I ambil dari :
https://www.temptalia.com/tutorial-reference-eye-diagram-parts-of-the-eye-basic-eye-makeup/

Sapuan warna gelap dan earthy di sapu secara berkali-kali pada bahagian above crease, warna pilihan Onie adalah warna macam merah bata, ungu, coklat coklat sikit sebab dia kata makin banyak warna tu baru nampak warna lebih mahal.

Lepas tu warna-warna eyeshadow atas tu di well blend supaya nampak lebih smooth tak nampak keras, lepas warna eyeshadow nampak puas hati baru lah bermula cara nak bentukkan bulatan pada inner lid, mid lid dan outer lid tu.


Bab ni memang kena hati-hati sebab kalau sini fail korang kena ulang balik steps dari awal tu, fuh..

Nak buat half moon tu kena guna concealer dan buat bentuk bulatan separuh dari kawasan inner lid, mid lid dan bahagian outer crease. Lagi bulat lagi cantik.  Lepas tu bahagian outer lid tu blend dengan warna coklat sampai ke kawasan sebelum mid lid.

Bahagian inner lid yang dah diconceal tu sapu dengan warna cerah atau eyeshadow yang berglitter.

Aku harap korang faham pemahamam teknik half moon cut crease ni sebab kena praktis baru boleh expert.


Nampak tak dah ada bulan terbentuk pada bahagian kelopak mata

Tadaaa, ni la mekap mata yang boleh dikatakan mahal boleh cecah RM400 dan lebih !
So lepas dah selesai sesi slots makeup dari Onie Yusuf  dan Nadia Zainol. Kitaorang pula kena mekaup diri sendiri untuk praktis, boleh pilih antara kedua-dua ni, I pilih yang I tak biasa buat iaitu Half Moon Cut Crease. So far so good I managed to follow.



Kelas Makeup kali ni best sebab ada Penaja tau,

Makeup Class kitaorang di taja oleh :

Page : Make Up by Onie Yusof
Ig : onieysf
Fb : onie yusof

Page : Makeup by Nadia Zainol
Ig : iamnadiazainol
Fb : Nadia Zainol


Terdapat lebih 4-5 barang tajaan dalam 1 box ni.

Eye Brushes

Beauty Sponge 
Eye Essentials RM60 & Beauty Gem rm30 ( beli 2 ni dapat percuma box )

Page : LM Beauty Cosmetics
Ig :lmbeautycosmetics
Fb : Nurliyana Abd Malik

Serum
Vitamin C Serum : Ada 2 saiz  5ml RM39 / Saiz  Full : RM90

FB page: GlowCSkin
Ig: GlowCSkin
No phone: 011-10404225

Eye Glitter
Foiled Eye Shadow
Eye Glitter ni dijual RM 40

Foiled Eyes Shadow RM25/EACH

Pages : Chadiyus anggun enterprise
Ig : Ig Chadiyusaishah _shop


Pakaian pula ditaja :

Pages : zulaikha zulkifli
Ig : zulaikhazulkifli
Fb : zulaikha zulkifli

Ig : izxati_
Fb :
013-3365587

So bagi you all nak tahu lebih lanjut boleh click pada link link di atas ye :)

xoxo : Syafiera

You Might Also Like

0 comments

🌸Blog Followers🌸